HotSpots Magazine
Adverteren op www.hotspotsmagazine.nl
Home HotSpots Magazine Fashion HotSpots Magazine beauty HotSpots Magazine Lifestyle HotSpots Magazine eten & uitgaan HotSpots Magazine Interviews HotSpots Magazine Columns HotSpots Magazine Gespot HotSpots Magazine Jij in hotspots HotSpots Magazine Winnen HotSpots Magazine adverteren
interviews HotSpots Magazine Ali B HotSpots Magazine Katja Romer - Schuurman HotSpots Magazine Ernst Daniel Smid HotSpots Magazine Ron Blaauw HotSpots Magazine Fred van Leer HotSpots Magazine Archief...
Volg ons op Twitter
HotSpots magazine
Carola Doornbos banner
HotSpots magazine
Zwaar bewolkt en regen Zwaar bewolkt en regen bij 10.0°C
Rob Heilbron

Lingeriekoning

Rob Heilbron

Hotspots editie 33

Tekst: Lilian van de Kamp
Fotogragie: Henk Merjenburgh

Rob Heilbron (67) is de man die in de jaren tachtig het surfmerk O’Neill naar Europa haalde en recent het lingeriemerk Sapph op de kaart wist te zetten. Zijn campagnes staan bekend als controversieel en spraakmakend, maar hebben volgens Heilbron wel hun doel bereikt. We spraken deze marketingman in hartje Amsterdam over zijn successen en toekomstplannen, want aan stoppen denkt Heilbron nog lang niet.

Heilbron is een sportman. Jarenlang heeft hij gezeild op topniveau en die winnaarsmentaliteit heeft hij meegenomen in het zakenleven. “Het geheim van mijn succes? Enthousiasme. Het begon met O’Neill. Ik zeilde in 1976 de Wereldkampioenschappen in Hawaï. Daar kwam ik Jack O’Neill tegen. Zijn zoon zeilde ook mee. We raakten met elkaar in gesprek en ik vond die man zo intrigerend. Op een gegeven moment zei hij: Hey Rob, why don’t you come to Santa Cruz after the races? Dus ben ik naar Santa Cruz gegaan in California. Daar ben ik een maand blijven hangen en op een gegeven moment was ik importeur voor Europa van O’Neill.”

Maar je had daar totaal geen ervaring in.
“Nee, helemaal niets. Daarom was het ook zo leuk om te doen. Ik wist ook niet of ik het kon, maar zwemmen leer je tenslotte in het water, dus ik ben het gewoon gaan doen. Ik was enthousiast.”

Met alleen enthousiasme kom je er niet.
“Ik leef een merk. Ik deed alles wat met watersport te maken had. En dat was O’Neill. Je moet er middenin zitten. Dat is net als die mooie vrouwen van Sapph, daar moet je ook middenin zitten. Anders begrijp je het niet. Er wordt van alles over mij geschreven. Dat ik een seksmaniak ben, een oude, geile man. Dat zal best kloppen, maar het interesseert me geen reet. Je moet dingen doen die je leuk vindt. Als ik vrouwen niet leuk zou vinden, wat heb ik dan in de lingerie business te zoeken? De manier waarop ik campagne voer zou niet vrouwvriendelijk zijn. Ik? Vrouwonvriendelijk?”

Je campagnes waren wel spraakmakend.
“Mensen hebben vaak tegen mij gezegd dat mijn campagnes ordinair waren. Natuurlijk zijn die ordinair, want als ik het net als iedereen gedaan had, dan had ik het verschil niet gemaakt. Nu had ik het voordeel dat de helft het helemaal top vond en de andere helft vond het verschrikkelijk. Het voordeel daarvan is, is dat ze met elkaar in discussie gaan. Dan heb je dus 100% aandacht.”

Sapph was helemaal jouw ding. Toch heb je het in 2011 verkocht.
“Ik heb het merk binnen een jaar neergezet. Verkoop was eigenlijk niet mijn intentie, maar ik moet ook eerlijk toegeven: zo’n snelle groei, zonder goede  financiering, dat houd je niet vol. In dat opzicht denk ik dat er maar weinig mensen zijn die dat zo snel lukt. Maar helaas konden we nergens het geld vandaan halen voor een follow up, alleen door het deels te verkopen. Ik heb na de verkoop nog wel twee jaar lang de marketing gedaan voor het merk, maar nu alleen nog als ze me vragen. Ik ben nu wel Sapph-winkels begonnen in Afrika.”

Sapph in Afrika?

“Veel dingen in het leven ontstaan bij toeval en ik ben iemand die toeval benut. Kansen zijn er continu om je heen en die moet je ook pakken. Ik kwam iemand tegen uit Afrika, een mevrouw die al jaren hier woont, maar altijd op en neer reist. Ik heb haar weten te overtuigen om Sapph in Afrika te beginnen. De eerste winkel opent deze maand in Nairobi, Kenia. Dit is de eerste expansie van Sapph in een ander continent. Ik doe dit geheel op eigen risico en rekening, maar volgens mij is Sapph ook erg blij met dit initiatief. Ik zie daar kansen. De mensen daar zijn toe aan merken. Afrika zit niet meer te wachten op hulp. Ze zeggen zelf ook: No aid, but trade. Al die hulp maakt een soort van hulpeloos. Europa moet niet weggeven, ze moeten investeren. Mooie dingen opzetten, zoals wij nu gaan doen. Ik koop iets oudere handel op van Sapph en dat wordt daar verkocht. Het plan is om in meerdere Afrikaanse landen winkels op te zetten.”

Heb je nog meer plannen op zakelijk gebied?

“Jazeker. Ik ben nu bezig met een Turkse producent om een merk neer te zetten. De Turken timmeren echt aan de weg. Als het in Turkije intern rustig blijft, dan hebben ze grote kansen op de markt, ze zijn een grote producent en nemen heel veel productie over van China. China is niet per se meer heel goedkoop en daarbij willen mensen sneller. De trend in winkels is dat je meerdere collecties kort na elkaar hebt. De klant laat zich niet meer foppen. Als ze een winkel zijn binnengelopen en twee dagen later weer kijken, dan moet er niet nog precies hetzelfde hangen. Vroeger kocht een winkel een keer winter en een keer zomer in en dat was het. Nu moet je bijna iedere week een andere collectie hebben. En dan heb je de webshops nog als concurrentie. Ik zie bij webshops een steeds groter probleem ontstaan van de retouren. Het is allemaal leuk, maar het retourprobleem en het geen winst maken doet ze uiteindelijk de das om.”

Toch kopen steeds meer mensen online.

“Dat lijkt zo en voor een deel is dat ook zo, maar het houdt geen stand. Kijk, op een gegeven moment zitten ze allemaal achter hun computer, kinderen spelen niet meer buiten, die zitten te gamen, we gaan niet meer naar buiten om te winkelen. Wat worden we dan voor mensen? Het is net als iedere trend, als je doorzet dan worden we heel andere wezens. Daarom denk ik dat er een tegenreactie zal komen. Die is al aan de gang. Mensen willen echte winkels, die willen weer een supermarkt om de hoek. Natuurlijk komt die tegenreactie, want als je er even over nadenkt, hoe leuk is het dan om altijd achter de computer te zitten? We hoeven dat niet terug te draaien, dat doet het zelf al.”

Je blijft voorlopig nog volop ondernemen?

“Ik ga niet op mijn dood zitten wachten. Die komt onverwacht en onverbiddelijk en dat moet dan maar. Maar ik ga niet het tempo omlaag gooien. Hoewel dat waarschijnlijk automatisch al wel gebeurt zonder dat ik het doorheb, maar voor mijn gevoel doe ik dat niet. Gewoon lekker doorgaan en ik zie wel waar het eindigt.”

Hoe breng jij de feestdagen door?

“Daar heb ik geen plan voor. Mijn ouders leven niet meer, mijn zus is ook dit jaar overleden. Ik denk dat ik het een beetje van de verrassing laat afhangen. Misschien word ik wel uitgenodigd bij kinderen of vrienden of ik ga lekker snowboarden met mijn vriendin. Ik ben niet iemand die dat soort dingen plant. Ik vind kerst wel een ontzettend leuk feest, ik ben half joods en opgegroeid met een kerstboom en Chanoeka. We hadden het allebei. Ik werd voor Chanoekafeesten uitgenodigd en ging met mijn katholieke buurjongens naar de kerstmis. Dat is me prima bevallen. Ik ben blij dat ik van allebei wat ben.”

Bekijk online ons magazine!
HotSpots magazine
RedCard
HotSpots magazine