HotSpots Magazine
Adverteren op www.hotspotsmagazine.nl
Home HotSpots Magazine Fashion HotSpots Magazine beauty HotSpots Magazine Lifestyle HotSpots Magazine eten & uitgaan HotSpots Magazine Interviews HotSpots Magazine Columns HotSpots Magazine Gespot HotSpots Magazine Jij in hotspots HotSpots Magazine Winnen HotSpots Magazine adverteren
interviews HotSpots Magazine Ali B HotSpots Magazine Katja Romer - Schuurman HotSpots Magazine Ernst Daniel Smid HotSpots Magazine Ron Blaauw HotSpots Magazine Fred van Leer HotSpots Magazine Archief...
Volg ons op Twitter
HotSpots magazine
Carola Doornbos banner
HotSpots magazine
Zwaar bewolkt en regen Zwaar bewolkt en regen bij 6.3°C
Purper

Eert echte Helden

Purper

Hotspots editie 21

Tekst: Marco Jansen
Fotografie: Roy Beusker


Purper staat weer op de planken. De cabaretformatie, die al meer dan dertig jaar actief is in het Nederlandse theater, komt vanaf 7 oktober met een nieuw programma: Purper Helden. Op donderdag 24 november is Purper in het Cultureel Centrum in Putten te zien.

Purper werd in 1980 opgericht door de Utrechtse studenten Erik Breij en Haye van der Heyden. Hun stijl liet zich omschrijven als humoristisch close harmony cabaret (meerstemmige zang). In 1985 kwam Frans Mulder Purper versterken, om vervolgens de spil van de groep te worden. Want hoewel de samenstelling van Purper door de jaren voortdurend wisselde, bleef Mulder (58) als schrijver van het gros van de teksten altijd de constante factor en groeide hij uit tot het gezicht van de formatie.

Wens

Vanaf het najaar van 2011 bestaat de setting van Purper naast Mulder uit Marco Braam (componist en pianist), Jeroen Hardijzer en niemand minder dan Marjolijn Touw, de musicalster waar Mulder altijd al mee wilde samenwerken. Voor Purper Helden is zijn gekoesterde wens in vervulling gegaan. “We hebben heel veel programma’s gemaakt en daarmee een enorme traditie opgebouwd, met als hoogtepunten de samenwerking met Jos Brink en Karin Bloemen en theatervoorstellingen in Carré. Ieder jaar hadden we een show en op het laatst heb je met iedereen gewerkt. Maar ik wist niet of ik wéér met vier mannen in rokkostuum close harmony wilde zingen, en vroeg me af wat ik dan wel zou willen”, vertelt Mulder. Zijn kompaan Marco Braam kwam met de suggestie om iemand te vragen die hij bewondert. “Dat is Marjolijn Touw”, flapte Mulder eruit. “Een hele sterke vrouw, een musicalster met prachtrollen in grote musicals die genomineerd wordt voor de ene na de andere award. Maar bovenal ook een ontzettend lief mens.”

Uitdaging

Nee heb je, ja kun je krijgen, moet Mulder gedacht hebben toen hij de stoute schoenen aantrok. “Vragen stond vrij, maar ik had absoluut niet verwacht dat ze het zou doen. Maar ze noemde de uitnodiging een cadeau, omdat ze een keer uit de musicals wilde. In plaats van allerlei slechteriken, de ‘wicked bitches’ die ze de laatste jaren moest spelen, is deze show voor haar niet alleen kleiner maar ook veel persoonlijker.”
“Ik kende Frans al heel lang en hij gaf al eerder te kennen het leuk te vinden om samen een voorstelling te geven. Ik was altijd heel druk, had tien jaar musicals gedaan en het kwam er nooit van. Nu kwam hij er op tijd mee, want na ‘Petticoat’ wilde ik eigenlijk heel graag wat anders. Een musical is heel groot en daarin speel ik een rol. Nu sta ik als mezelf op het toneel en dat is een groot verschil. Het staat veel dichter bij de persoon die ik echt ben. Het is lang geleden dat ik op het toneel heb gestaan, maar het is daarom een grote uitdaging”, vertelt Marjolijn Touw, die ooit de Kleinkunst Academie volgde.
Mulder: “We moesten alleen nog onderhandelen met Joop van den Ende, maar hij vond het heel goed voor haar ontwikkeling en gunde het haar ook. Hij gaf ons alle steun.” Met het fiat van Van den Ende had Mulder zijn gewenste formatie compleet. “Want Marco Braam is niet zomaar een pianist; als componist maakt hij ook alle nummers en hij is een geweldige persoonlijkheid op het toneel.”

Echte helden

Met de toetreding van de door Mulder bewonderde Marjolijn Touw, ontstond ook het thema van het nieuwe programma: Helden. “Het is eigenlijk een zoektocht naar wat een held voor ons is. Je kunt denken aan John F. Kennedy, Gandhi en moeder Theresa, of aan andere mensen die een bepaalde prestatie hebben geleverd zoals Johan Cruijff, maar de show is vrij autobiografisch en we kijken naar ons eigen leven. Dan komen we tot de conclusie dat de mensen die het meest kwetsbaar zijn in onze omgeving maar toch overleven, onze eigenlijke helden zijn. De vrouw die vrijwilligerswerk doet, is dat niet de echte heldin? Mensen die het beste met de wereld voorhebben, zoals bijvoorbeeld de mensen in het dierenasiel in Amsterdam die ik heb leren kennen. Ze vangen voor kleine loontjes dieren op en zien de vreselijkste dingen. Ze krijgen alleen bijna nooit de waardering. Dat vind ik echt helden, want zelf zou ik het niet kunnen. Het zijn de gewone mensen om ons heen die we allemaal kennen. De mensen van fatsoen die het echte werk doen en de maatschappij overeind houden. Die moet je hoog houden en respect voor hebben”, legt Mulder uit.

Creativiteit
Touw en Mulder inspireerden elkaar dusdanig dat er een enorme stroom aan teksten ontstond. Mulder: “Ik hoorde haar praten en zingen en dat prikkelde mijn fantasie. Net als Marjolijn schreef ik zoveel materiaal dat we de helft niet konden gebruiken. Maar het klopte aan alle kanten. We gaven de teksten aan Marco en die zette er muziek op. Niet van die typisch Nederlandse cabaretliedjes, maar echte songs. Hij had inspiratie voor ballads, uptempo nummers en rock&roll. Alles was in de roos. Het was een heel creatief proces.”
“De klik is er enorm, zeker tussen Frans en mij”, bevestigt Touw. “We gingen brainstormen en toen zijn we gaan schrijven. Hij was ontzettend productief en ik heb ook wat nummers gemaakt.”

Waargebeurd

Door het persoonlijke karakter van de show krijgt het publiek een kijkje in het leven van de acteurs. Touw: “Helden kunnen mensen zijn die iets manmoedigs hebben gedaan, maar misschien ook wel je ouders of andere mensen van wie je houdt. Er zitten veel scenes tussen uit ons eigen archief, bijvoorbeeld over onze moeders, en dat maakt het heel bijzonder.” Mulder: “Zo gaat het over het huwelijk en de dochter van Marjolijn. En ik reflecteer de situatie als ik alles heb en alles heb gezien. Hoe ga ik dan verder met mijn leven? Marjolijn herinnert zich hoe druk het vroeger was in het gezin waar ze uit kwam. Dan ging ze naar een rustige plek en zocht ze haar moeder op in het naaikamertje. Ze had haar moeder dan even voor zich alleen. En dan zie je ook beter de manier hoe ze naar haar eigen dochter kijkt. Touw: “Het gaat over jonge meiden, hoe ik kijk naar het ouder worden van de jeugd. Maar ook over mijn moeder die vroeger niks had en vroeg moest werken. Nu wordt moeders de luxe met de paplepel ingegoten en ligt de weg naar succes voor ze open.”
Mulder: “Zelf heb ik ergens van binnen een mannetje zitten die steeds ‘Schande’ roept als hem iets niet bevalt. Dat mannetje is brutaler dan ikzelf, heeft een negatievere kijk op dingen en slaat af en toe door. Daar hou ik een dialoog mee, maar eigenlijk ben ik het zelf. Het zijn allemaal persoonlijke verhaaltjes. Geen zin is gelogen, het is allemaal echt gebeurd.”

Spiegel
Touw: “We trappen veel lol, hebben leuke parodieën; nummers van Purper zijn vaak raak. Dat is ook het leuke van cabaret: het verpakken van een boodschap met een lach en een traan. Mensen moeten een leuke avond hebben.” 
“Het theater is een spiegel”, refereert Mulder aan een uitspraak van Shakespeare. “Purper heeft altijd garant gestaan voor heel veel lachen en plezier, ik noem het zinnig amusement. Mensen hebben een leuke avond, maar kunnen toch nadenken over een aantal vragen.”

Sfeer
Na wekenlange muzikale repetities en het in elkaar zetten van de scenes, worden de try-outs benut om de puntjes op de ‘i’ te zetten of nog wat om te gooien. Mulder: “Maar je kunt er eindeloos over bezig zijn en het nog zo bedenken; uiteindelijk is het publiek de laatste regisseur. Want aan de manier hoe het publiek reageert, merk je pas echt of een scene werkt of niet. Daar leer je ontzettend veel van. Want ook al heb je er zelf het hardst om gelachen, het gaat erom of het publiek het pakt. Een theaterprogramma zit vol elementen die je moet uitzoeken met de zaal. De sfeer is heel belangrijk.” Touw: “Helden is voor veel mensen heel herkenbaar, dus mensen die lekker ongedwongen willen lachen, moeten zeker komen. Wij vieren vormen een heel spannende en energieke combinatie.”

Purper bestaat uit:
Frans Mulder (schrijver)
Marco Braam (componist)
Marjolijn Touw (musicalster)
Jeroen Hardijzer (geheim wapen)

Bekijk online ons magazine!
HotSpots magazine
RedCard
HotSpots magazine