HotSpots Magazine
Adverteren op www.hotspotsmagazine.nl
Home HotSpots Magazine Fashion HotSpots Magazine beauty HotSpots Magazine Lifestyle HotSpots Magazine eten & uitgaan HotSpots Magazine Interviews HotSpots Magazine Columns HotSpots Magazine Gespot HotSpots Magazine Jij in hotspots HotSpots Magazine Winnen HotSpots Magazine adverteren
interviews HotSpots Magazine Ali B HotSpots Magazine Katja Romer - Schuurman HotSpots Magazine Ernst Daniel Smid HotSpots Magazine Ron Blaauw HotSpots Magazine Fred van Leer HotSpots Magazine Archief...
Volg ons op Twitter
HotSpots magazine
Carola Doornbos banner
HotSpots magazine
Zwaar bewolkt Zwaar bewolkt bij 13.1°C
Arijan van Bavel

beter bekend als Adje

Arijan van Bavel

Hotspots Editie 10

Voor Arijan betekende alter ego Adje een doorbraak in zijn carrière. Met zijn achtergrond als dramatherapeut en een opleiding aan de Kleinkunst Factory in Tilburg, is Arijan een heel veelzijdig acteur met maar één missie: mensen laten lachen. En daar draait het allemaal om in zijn theatershow Adje’s Sterrenrevue! Ik spreek Arijan in de nu nog lege theaterzaal in Barneveld. Straks stroomt het publiek binnen voor een uitverkochte show. Als ik binnenkom zie ik een aantal mensen druk bezig met de voorbereidingen van de show. Een lange man komt met uitgestoken hand op me af. Adje, eh Arijan. ‘In het echt ziet ie er veel normaler uit’, fluister ik tegen mijn fotografe. Spontaan stelt Arijan zich voor en vraagt: “Wil je me zo, of zal ik me omkleden als Adje”. Omdat ik nieuwsgierig ben naar de persoon achter Adje, laten we het zo.

De voorstelling heet Adje’s Sterrenrevue. Gaan de mensen vanavond alleen maar Adje zien? Kun je een tipje van de sluier oplichten en vertellen wat het publiek vanavond kan verwachten?
“We hebben een ouderwetse revue, ik ben ontzettend fan van André van Duin, Toon Hermans, Mr. Bean enzo. Komische dingen waarbij mensen niet voor gek worden gezet, maar kunnen lachen om niks. Als mensen een boodschap verwachten, zitten ze hier niet goed. Lekker lachen om allerlei flauwekul. We brengen een echte revue, hoewel dat niet te betalen is, dus eigenlijk is het een soort anti-revue. Alle facetten van een revue zitten erin op onze eigen manier, liedje, dansje, sketches. In iedere plaats treedt een lokale balletschool op. Dat is heel leuk, wij doen de sketches en het lokale ballet danst. De ene keer is dat heel erg goed, en soms ook ontzettend slecht en dan is het ook leuk om te zien. Maar nogmaals, mensen worden bij ons niet voor schut gezet. We lachen met elkaar en om elkaar want het is heel interactief. Mensen mogen veel doen tijdens de show. Er zit bijvoorbeeld een voetbalshow in waarbij de hele zaal gaat voetballen. Echt waar, iedere keer lukt dat weer. Maar niks moet, alles mag. Verder hebben we een soldaten-act, de ultieme stagiaire-act van onze echte stagiaire. Die jongen laten we ook iedere keer het toneel opdraven. Ik werk samen met Theo, hij is de aangever en ik de sukkel. Maar ik speel niet de hele avond alleen maar Adje.”

Welke leeftijd zit er in de zaal?
“Dat is heel erg leuk,” roept Arijan enthousiast. “Van 8 tot 88 jaar! Er zitten echt allerlei verschillende leeftijden en mensen in de zaal, kinderen, ouderen en soms hele families. Ook zie je mensen in de zaal die normaal nooit naar het theater gaan. Dan merk je hoe groot de invloed van televisie is.”

Je had het net over Toon Hermans, André van Duin, denk je dat humor in de loop van de jaren veranderd is?
“De mensen zijn veranderd. De humor is hetzelfde gebleven, het gaat alleen veel sneller dan vroeger. Mensen zijn veel zapperiger geworden, sneller verveeld. Je moet dus sneller schakelen. Dat is voor mij geen probleem omdat ik er als het ware mee ben opgegroeid, maar ik denk wel eens dat mensen meer zouden moet stil staan bij het moment. Wat dat betreft is er veel veranderd. Als je oude shows van Toon Hermans of André van Duin ziet, zie je mensen bulderend van het lachen in de zaal zitten. Daar zijn mensen veel terughoudender in geworden.”

Je hebt veel bewondering voor André van Duin, heb je hem weleens ontmoet?
“Ja, inmiddels een aantal keer, maar twee jaar geleden voor het eerst. Ik draaide al een tijdje mee met Mooi! Weer De Leeuw en ontmoette veel Nationale en Internationale gasten. Dat deed me niet zo veel. Sommige dingen doet ieder mens hetzelfde, daar ben ik heel nuchter in. Totdat ik André van Duin een hand gaf. Ik kan me niet herinneren ooit zo zenuwachtig te zijn geweest en ik begon vreselijk te stotteren. Ik vond het heel bijzonder die man te ontmoeten. Hij draait al zo lang mee, weet precies wat ie doet. Met één blik laat hij de zaal plat liggen van het lachen. André van Duin is mijn grote voorbeeld, mijn droom.”

Voel je inmiddels na 5 jaar de behoefte het Adje imago van je af te schudden?
“Nee dat niet. Ik kan er nog steeds mijn ei in kwijt. En het leuke aan Adje is dat iedereen wel een Adje in zich heeft zitten. Iedereen kent van die situaties waarin je kunt denken, ‘Wat een Adje’. Zo had ik eens een minidisc gekocht, natuurlijk niet de handleiding gelezen want dat doet niemand. Vervolgens pasten de stekkers niet. Dus ik terug naar de winkel waar ik vol overtuiging riep dat ze in de fabriek een fout hadden gemaakt. Waarop die man in de winkel zei: ‘Meneer, er zitten nog beschermhoesjes over de stekkers’. Op zo’n moment voel je je zo’n Adje! Dat gevoel kent iedereen. Maar ik kan veel meer en dat wil ik nu wel eens laten zien. Daarom doe ik in de voorstelling heel veel andere typetjes erbij. Ik zing zelfs een liedje over mijn jeugd als Arijan. Heel spannend hoor. Het is natuurlijk wel makkelijk om je achter een typetje te verschuilen. Als ik als mezelf zing, laat ik veel meer van mezelf zien. Als mensen dat liedje niet mooi vinden, zou me dat veel meer raken.”

Vind je dat je overal grappen over mag maken?
“Pfff, tja persoonlijk vind ik grove humor best leuk, maar dat zou ik en public nooit doen omdat het niet bij me past. Ik zou dan altijd iemand teleurstellen. Dat is niet mijn ambitie. Mijn grootste doel is mensen te laten lachen. Het maakt me niet uit hoe ver ik daarvoor moet gaan, ik wil ze gewoon een heerlijke onbezorgde avond laten genieten van flauwekul. Dat is de opdracht die ik mezelf geef. Maar ik zal nooit iemand voor schut zetten, dat vind ik zo makkelijk.”

Je hebt een goede leerschool achter de rug bij Star, een musicalwerkgroep van Jos Brink en Frank Sanders.
“Ja, inmiddels bestaat Star niet meer. Ik schreef op mijn twaalfde een brief naar Jos Brink waarin ik schreef dat ik beroemd wilde worden. Ik werd opgenomen bij Star en ging iedere zondag en maandag vanuit Tilburg met de trein naar Amsterdam. Ik leerde zingen, dansen en acteren. Daar is een goede basis gelegd door twee geweldige vakmensen. Op een gegeven moment kreeg ik het niet meer gecombineerd en ben ik gestopt.”

Tot slot, wat is er mis gegaan in Tilburg?
Om kort te gaan, ik had een idee bij de gemeente neergelegd waarin een oude bioscoop omgebouwd zou worden tot theater waarin onderwijs, televisie en theater zich onder één dak zou bevinden. Overdag zou er lesgegeven worden op het gebied van zingen, dansen en acteren maar ook o.a. marketing en communicatie. Iedereen reageerde enthousiast. Bij de contracten werd overeengekomen dat ik alleen het zakelijk uithangbord zou zijn om bedrijven als bijvoorbeeld Endemol binnen te halen, en dat alles eerst volledig rond moest zijn anders zou de bouw worden uitgesteld. We hadden 60% van de afspraken rond maar de gemeente wilde niet uitstellen. Dat was de eerste fout. De volgende was dat ik als Adje alle aandacht op mezelf vestigde terwijl ik er maar twee keer per jaar op zou treden. Er zou veel meer te doen zijn. Uiteindelijk zijn wij een half jaar geleden al uit het project gestapt. Jammer genoeg is er veel ellende ontstaan en zijn de plannen m.b.t. het onderwijs niet doorgegaan. Maar het theater staat, is in gebruik en is prachtig en in de volksmond blijft men het ‘Adje-theater’ noemen. Ha, ha, dat pakken ze niet meer van me af.”

Bekijk online ons magazine!
HotSpots magazine
RedCard
HotSpots magazine