HotSpots Magazine
Adverteren op www.hotspotsmagazine.nl
Home HotSpots Magazine Fashion HotSpots Magazine beauty HotSpots Magazine Lifestyle HotSpots Magazine eten & uitgaan HotSpots Magazine Interviews HotSpots Magazine Columns HotSpots Magazine Gespot HotSpots Magazine Jij in hotspots HotSpots Magazine Winnen HotSpots Magazine adverteren
columns HotSpots Magazine Laura HotSpots Magazine Lotte HotSpots Magazine Mark HotSpots Magazine Minou HotSpots Magazine Monique
Volg ons op Twitter
HotSpots magazine
Carola Doornbos banner
HotSpots magazine
Zwaar bewolkt Zwaar bewolkt bij 22.2°C

Column Laura

Kleren maken de vrouw

Hotspots editie 14

Het spreekwoord ‘kleren maken de man’ betekent dat het belangrijk is hoe je gekleed gaat. Of het nu wel of niet je bedoeling is, je wordt erop beoordeeld. Het spreekwoord zou eigenlijk moeten zijn ‘kleren maken de mens’ want ook kinderen worden niet gespaard. Sterker nog, kinderen zijn meedogenloos op dit gebied!

Als tiener kreeg ik dertig gulden kleedgeld per maand. Voor een jonge meid in de groei was dertig gulden megaweinig. Vaak bij mijn ouders geprobeerd om dat bedrag te verhogen, maar volgens hen was het bedrag niet te laag. Mijn reactie als twaalfjarige: ‘Echt wel!’ Het mocht niet baten. Ik moest het ermee doen. Dat betekende dat merkkleding absoluut niet binnen mijn bereik lag. Na aankoop van een hele hippe trui met een beetje degelijke schoudervulling was mijn portemonnee alweer leeg. En voor een spijkerbroek met wijde pijpen moest ik twee of drie maanden sparen.

De door mijn moeder zelfgemaakte  kledingstukken waren soms een oplossing. Ze kon goed naaien dus met enige regelmaat kwam er een ge-slaagde creatie onder de naaimachine vandaan. Andere keren was haar naaiwerk een directe aanleiding voor een vriendje om de verkering uit te maken. Het werd me snel duidelijk gemaakt dat ik die zelfgemaakte blouse maar niet meer aan moest trekken. Tja, hoe leg je dat aan je moeder uit, die menig uur had besteed aan het maken van het kledingstuk? ‘Mam, ik heb mijn blouse na gym in de kleedkamer laten hangen, en nu is ie weg’, was een optie...

Gelukkig beschikte ik naast een slecht gevulde kledingkast over enkele vaardigheden, zodat ik niet werd ingedeeld bij ‘de sneue types’ of ‘de losers’. Want je niet op de juiste manier kleden betekende dat je je op andere manieren moest bewijzen. Gelukkig kon ik als meisje goed voetballen, dus zo heroverde ik het respect van de jongens. En ik kon leuk zingen en dansen dus daardoor hoorde ik toch bij ‘de hippe meiden’. Maar zoals ik al zei, kinderen zijn meedogenloos en foute kleding kan iemands schooltijd flink verpesten. Dat de papa’s en de mama’s die dit lezen dat maar even weten! ?

Inmiddels ben ik ouder en wijzer, en heb ik per maand gelukkig wat meer te besteden. Niet dat ik veel geld uitgeef aan kleding, maar als ik wat koop dat doe ik dat over het algemeen weloverwogen. Wat straal ik uit in deze jurk? Is ie zakelijk, sexy, sophisticated? Voel ik me er lekker in? Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkst. Om een voorbeeld te noemen: een broek met het kruis tussen je knieën is helemaal hip, maar als ik zo’n broek draag voelt het net alsof ik een enorme Pamper om heb. Probeer dan nog maar eens als sterke en zelfverzekerde vrouw over te komen.

Ik heb met Harderwijk Live mijn ogen eens flink de kost gegeven. Wat maakt dat ik denk: zij kleedt zich goed? Ik kwam tot de conclusie dat accessoires daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Een ketting of een sjaaltje om de nek suggereert dat iemand aandacht heeft besteed aan haar looks.
   
Verder moet de kleding goed passen. Klinkt logisch? Ik heb anders behoorlijk wat dames ge-zien die zich in een spijkerbroek maatje 38 hadden gewurmd, terwijl een maatje 40/42 ervoor zou hebben gezorgd dat de love-handles ín de broek zouden zitten, in plaats van dat ze gezellig over de rand van de broek heen bollen.

Als ondernemer ben ik me heel bewust zakelijk gaan kleden. Ik heb al eens een opdracht verloren aan een dame die minder capabel voor de klus was dan ik. Haar uitstraling was echter pico bello. Ze was tot in de puntjes verzorgd. Pareltjes in de oren, een sjaaltje om de nek, een broek met strakke vouw, bijpassend jasje. Gelukkig ontdekte de opdrachtgever na een tijdje dat het uiterlijk vertoon niet correspondeerde met haar capaciteiten. De opdracht werd alsnog aan mij verstrekt, maar inmiddels was het een spoedklus en de dame had toch al wat van het beschikbare budget gesnoept.

Ondertussen heb ik mijn sjaaltjes collectie uitgebreid, hangen er allerlei jasjes in mijn kast en heb ik (nep)pareltjes aangeschaft. Tja, ‘kleren maken de vrouw’.

Bekijk online ons magazine!
HotSpots magazine
RedCard
HotSpots magazine